افت شدید قند خون ممکن است خطر به زمین خوردن بزرگسالان مسن مبتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد

4 سپتامبر 2020- طبق تحقیقی که در Diabetes Care منتشر شد، کاهش قند خون شدید با خطر به مراتب بالاتر برای زمین خوردن بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 در جامعه، ارتباط دارد.

پرفسور Alexandra K. Lee، از دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و همکارانش داده های حاصل از مطالعه یAtherosclerosis Risk in Communities ، را با هدف بررسی ارتباط بین افت قند خون شدید و زمین خوردن افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 استخراج و بررسی نمودند. محققان از داده های 1162 شرکت کننده که در فاصله ی سالهای 1996 تا 1998، -در ویزیت چهارم در این مطالعه- بیماری دیابت نوع 2 در آنها شناسایی شده بود، برای مطالعه ی اخیر استفاده نمودند.

محققان دریافتند که 149 شرکت کننده (12.8 درصد) یا قبل از شروع مطالعه و یا در طول متوسط ​​13.1 سال پیگیری، یک رویداد شدید افت قند خون را تجربه کرده اند. نرخ به زمین خوردن افراد بدون هیپوگلایسمی شدید، 2.17 در هر 100 نفر- سال بود درحالیکه برای افرادی با افت شدید قند خون این نرخ 8.81 در هر 100 نفر- سال گزارش شد. کاهش قند خون شدید با تجزیه و تحلیل تنظیم شده، با خطر بالاتری برای به زمین افتادن این افراد ارتباط داشت (نسبت خطر، 2.23). این یافته ها پس از بررسی در زیرگروه ها از نظر سن، جنس، نژاد، شاخص توده بدنی، مدت ابتلا به دیابت یا مشکل عملکردی، سازگار بود.

نویسندگان اظهار داشتند: در هنگام فردی سازی درمانهای کاهنده ی قند خون(درمان گلایسمی) برای افراد مسن، خطر به زمین افتادن این افراد باید در نظر گرفته شود. ارزیابی سابقه ی افت قند خون و خطر افت قند خون در آینده نیز می تواند مداخلات پیشگیرانه از سقوط چند عاملی را برای بزرگسالان مسن مبتلا به دیابت بهبود بخشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-severe-hypoglycemia-fall-older-adults.html